thematisch werken     
In de groepen 1/2 werken we de hele dag thematisch. Vakken worden niet afzonderlijk aangeboden, maar geïntegreerd in één centraal thema, zoals gezondheid, bouwen, seizoenen, vervoer, communicatie of de dierentuin. Door aan te sluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen, maken we leren leuk en creëren we betrokkenheid. Hiermee helpen we hen de wereld om hen heen beter te begrijpen en te ontdekken.

In groep 3 zetten we deze thematische aanpak voort in ons lees- en schrijfonderwijs. Het gekozen thema staat centraal bij het aanbieden van nieuwe letters en woorden. Bijbehorende materialen, zoals o.a. woordkaarten en leesteksten worden door de leerkracht zelf gemaakt. De werkboekjes en leesboekjes van de methode “Veilig Leren Lezen” worden als extra oefenmateriaal ingezet. Voor het aanleren van de schrijfwijze van de letters gebruiken we de methode “Pennenstreken”. Vakken als Wereldoriëntatie, burgerschap en digitale geletterdheid worden geïntegreerd binnen het thema. Deze werkwijze stimuleert niet alleen betekenisvol en relevant leren, maar zorgt er ook voor dat kinderen met enthousiasme en betrokken aan de slag gaan.

Met deze werkwijze bieden we kennis en vaardigheden aan in een brede context, waardoor de stof beter blijft hangen en leerlingen leren om verbanden te leggen. Zo bereiden we hen voor op een wereld waarin alles met elkaar verbonden is!